Občinski svetniki Občine Šentjernej so na peti izredni seji 22.12.2020, ki je bila sklicana zaradi postopkov odkupa koncesije odvajanja in čiščenja komunalne in padavinske odpadne vode na območju občine Šentjernej, soglasno sprejeli sklep o potrditvi odkupa koncesije. Župan Občine Šentjernej je skladno z odlokom izdal sklep o izvedbi prevzema izvajanja gospodarske javne službe odvajanja in čiščenja komunalne in padavinske odpadne vode na območju Občine Šentjernej s strani JP EDŠ, d.o.o. Šentjernej. Sledila sta podpis dogovora o odkupu ter izbris stavbne pravice iz zemljišče knjige. Plačilo za odkup koncesije je bilo izvedeno 30.12.2020. Primopredaja Centralne čistilne naprave Šentjernej je potekala 31.12.2020. Podjetje JP EDŠ, d.o.o. Šentjernej je pričelo z izvajanjem obvezne gospodarske javne službe s 1.1.2021.
Občina Šentjernej je v sodelovanju s podjetjem Jerman&Bajuk d.o.o v letu 2020 hkrati z odkupom začela s pripravo skrbnega pregleda sklenjene koncesijske pogodbe in smiselnosti njenega odkupa.
Podajamo povzetek končnih ugotovitev:
Občina Šentjernej je začela z izgradnjo Centralne čistilne naprave Šentjernej v letu 2007, ki pa je zaradi pomanjkanja finančnih sredstev ni uspela dokončati. Izdatki občine za izgradnjo objekta čistilne naprave so do podpisa koncesijske pogodbe skupaj znašali 1.305.725 evrov, za plačilo projektne dokumentacije pa še dodatnih 130.000 evrov. Občina Šentjernej je sredstva za dokončanje centralne čistilne naprave in njeno delovanje zagotovila na način, da je 16.6.2010 sprejela Koncesijski akt za podelitev koncesije za opravljanje javne gospodarske službe zbiranja, odvajanja in čiščenja komunalnih, odpadnih in padavinskih voda. Dne 14.9.2011 je bila sklenjena koncesijska pogodba, dne 27.1.2011 pa aneks št. 1, ki se v več elementih razlikuje od opisa storitev koncesionarja, ki je bil predstavljen v Obvestilu o javnem naročilu in v Koncesijskem aktu. Občina Šentjernej je koncesionarju podelila stavbno pravico za uporabo in uživanje objekta centralne čistilne naprave s pripadajočo infrastrukturo in zunanjo ureditvijo za dobo 30 let, čeprav je bila v koncesijski pogodbi in gradivu občinskemu svetu predvidena doba 25 let.
Koncesionar je občini za podeljeno stavbno pravico plačal 1.200.000 evrov, povečano za davek na dodano vrednost, dodatno mu je občina zaračunala še projektno dokumentacijo v višini 130.000 evrov, povečano za davek na dodano vrednost. Že vložen znesek občine v izgradnjo čistilne naprave in projektne dokumentacije, skupaj 1.130.000 evrov, je bil torej koncesionarju »prodan« (objekt s stavbno pravico) in s tem vključen v financiranje izgradnje čistilne naprave, čeprav je občina v prej navedenem znesku izgradnjo objekta in projektno dokumentacijo že financirala. Ekonomsko gledano se je občina s tem dodatno zadolžila za 1.130.000 evrov, s tem pa je bila obremenjena z dodatnimi izdatki za stroške obresti. Ugotovljeno je bilo, da je bila prodaja že izvedene investicije in dokumentacije ter vključitev zneskov v financiranje neracionalna, saj bi občina z oddajo objekta v najem koncesionarju lahko realizirala ekvivalentne proračunske prihodke v obdobju trajanja koncesije, hkrati pa ne bi bila obremenjena z dodatnimi izdatki za stroške obresti.
S Koncesijsko pogodbo se je koncesionar zavezal dobaviti strojno opremo centralne čistilne naprave. Pogodbeno dogovorjena vrednost vgrajene strojne opreme je znašala 1.110.247 evrov in se je dodatno povečala še za 105.000 evrov, tj. za strošek licence za tehnologijo čistilne naprave (75.000 evrov) in laboratorijsko opremo 30.000 evrov brez davka na dodano vrednost, tako da je skupaj znašala 1.215.247 evrov.
V 17. členu koncesijske pogodbe se je Občina Šentjernej zavezala obročno odplačevati znesek investicije v centralno čistilno napravo. Skupni začetni znesek glavnice za odplačilo občine je znašal 2.556.210 evrov. V glavnico so bile vključene obveznosti za odplačilo opreme (1.215.247 evrov), obveznosti za odkup stavbe in projektne dokumentacije (1.330.000 evrov) in plačilo ti. likvidacijske podpore v višini 20.963 evrov. Koncesionar je obrestoval glavnico z obrestno mero euribor + 4,5 %.
Računsko sodišče Republike Slovenije je v svojem revizijskem poročilu z dne 5.10.2018, z naslovom Pravilnost dela poslovanja Občine Šentjernej, na strani 40 in 41 ugotovilo, da je obstoječa oblika obročnega odplačevanja investicijskega projekta in drugih dolgoročnih obveznosti, ki se nanašajo na sklenjeno koncesijsko pogodbo, najbližje zadolžitvi ali sklenitvi pogodbe o finančnem najemu.
Občina Šentjernej je investicijo odplačevala preko zaračunanih storitev izvajanja gospodarske javne službe. Do konca leta 2020 je tako preko zaračunanih storitev že odplačala 788.420 evrov za odkup opreme, 216.421 evrov za odkup projektne dokumentacije in stavbno pravico (objekt), 3.166 evrov likvidacijske podpore ter 720.917 evrov obresti, kar pomeni 28 % pribitek za koncesionarja na celotno začetno glavnico, oziroma kar 72 % na že odplačano glavnico (720.917 evrov od skupaj 1.008.007 evrov odplačane glavnice), s čimer je občina pomembno in nesorazmerno obremenila svoj proračun. V kolikor bi se pogodba izpolnjevala do konca, bi občina koncesionarju plačala 1.429.000 evrov obresti, kar bi pomenilo 65 % pribitek koncesionarja na začetno glavnico.
Koncesionar storitev gospodarske javne službe ni zaračunaval uporabnikom, temveč občini. Občina Šentjernej je tako prevzela vsa tveganja vezana na zaračunavanje in izterjavo zaračunanih storitev.
Občina Šentjernej je poleg plačil obresti in glavnice za izgradnjo in opremo do konca leta 2020 plačala koncesionarju še 1.128.691 evrov obratovalnih stroškov in sicer za stroške obratovanja, osebja in električne energije.
Plačilo za stroške obratovanje je bilo fiksno in je znašalo 112.149 evrov letno oz. 9.345 evrov mesečno. Iz priloge 5 h koncesijski pogodbi je razvidno, da je koncesionar v kalkulaciji obratovalnih stroškov upošteval kar 35 % donos na stroške, kar je nesorazmerno obremenjevalo občinski proračun. Ob predpostavki, da so bili stroški realno ocenjeni, je koncesionar do konca leta 2020 na račun obratovanja zaslužil donos v znesku 220.000 evrov. Poleg stroškov obratovanja, ki jih je zaračunaval koncesionar, je občina neposredno v svoje breme prevzela še stroške varovanja, komunalnih storitev in ogrevanja.
Z namenom odkupa koncesije sta Občina Šentjernej kot kreditojemalka in SID – Slovenska izvozna in razvojna banka, d.d. Ljubljana kot kreditodajalka dne 15.12.2020 podpisali kreditno pogodbo v vrednosti 1.733.468,04 evrov. Pogodbeno dogovorjena obrestna mera je 6 mesečni euribor + 0,38 %, kar je pomembno nižja obrestna mera od tiste, ki se je obračunavala do odkupa po koncesijski pogodbi.
Stroški obresti na podlagi sklenjene nove kreditne pogodbe (ob vrednosti euribor na dan sklenitve pogodbe) v celotni dobi odplačevanje znašajo približno 67.000 evrov in veljajo ob predpostavki, da bo celotno obdobje kreditiranja euribor negativen. Zaradi predčasnega odkupa koncesije je občina tako razbremenila občinski proračun za približno 707.000 evrov obresti, ki bi jih sicer koncesionar preko obračuna storitev zaračunal občini.
Načrtovan prihranek za občinski proračun znaša na osnovi investicijskega programa, ki je bil pripravljen za namen odkupa koncesije, 130.000 evrov/leto, kar za celotno obdobje načrtovane veljavnosti koncesijske pogodbe pomeni skupni prihranek v višini 2.600.000 evrov.